Geplaatst op Geef een reactie

9 waardepropositie voorbeelden uit de praktijk

Waardepropositie voorbeelden

Hoe zorg je dat klanten bij jou kopen en waarom moet de klant niet naar de concurrentie gaan? In een waardepropositie maak je dit duidelijk aan de potentiële klant.

Een goede waardepropositie hoort een solide eerste indruk achter te laten bij je potentiële klanten. De waardepropositie beschrijft hoe jouw product of dienst het probleem van de klant oplost of hun leven beter maakt. Welke voordelen zal de klant ondervinden door bij jou te kopen in plaats van bij de concurrent? Welke nadelen heeft de klant niet als je bij jouw koopt?

Niet elke waardepropositie is hetzelfde ontworpen of geformuleerd. Deze 9 waardepropositie voorbeelden uit de praktijk laten zien dat afhankelijk van de markt, het product en de concurrentie de focus binnen de waardepropositie verschuift. Laten we de waardeproposities snel doornemen en bekijken wat wij ervan kunnen leren!

Mollie payments - keurig uitgewerkt

Mollie payments levert betaalproducten voor e-commerce websites waarmee ondernemers betalingen kunnen accepteren. Op de homepage van Mollie beschrijven ze helder hun propositie:Mollie waardepropositie

Mollie waardepropositie

 

Het begint met een titel die het belangrijkste voordeel voor de klant belicht:“Betere betalingen”.

Vervolgens legt Mollie uit voor wie de producten bedoeld zijn: "Ondernemingen van elk formaat"
Een brede doelgroep maar wel duidelijk geformuleerd.

Mollie focust niet eerst op de problemen die deze ondernemers ondervinden maar vertelt direct over de voordelen die ze met Mollie gaan ondervinden. Voordelen worden ook vaak benefits genoemd.

  • Mollie helpt ondernemers efficiënter te werken. Dit statement is eigenlijk te generiek omdat je dit bij bijna elk product kan roepen.
  • Verder zegt Mollie dat je vandaag nog betalingen kan accepteren. Handig als je haast hebt.
  • En dat je een boost kan geven aan de groei van jouw onderneming.

Hoe vertaal je dit alles naar een persoonlijk voordeel voor de klant?

  • De ondernemer houdt uiteindelijk meer tijd over voor de ontwikkeling van je bedrijf.

Maar hoe levert Mollie deze voordelen dan? Dat leggen ze uit met features, een beschrijving van je product of dienst, hoe het werk, de feiten:

  • Met betrouwbare en makkelijk te gebruiken betaalproducten

Verderop de pagina lichten ze dit nog verder toe:

  • Mollie neemt alle technische aspecten van je betalingen uit handen.
  • Ze bieden de makkelijkste manier om betalingen te verwerken.

Een heldere waardepropositie die in twee korte tekstblokken wordt uitgelegd en de klant snel kan lezen.

Spotify - kort maar krachtig

Spotify waardepropositie

De homepage van Spotify is opvallend leeg wat teksten betreft. Dit is een mooi voorbeeld van een waardepropositie waarbij de verkoper niets vertelt over het product zelf. Geen uitgebreide product-features. Je leest dus niet dat je een app kan downloaden en de meest geavanceerde streaming technologie gebruikt wordt om muziek met een bitrate van 320 kbps in jouw koptelefoon te krijgen.

De kern van de propositie is dat ze “Muziek voor iedereen” toegankelijk maken.

En de kreet “Miljoen nummers” geeft aan dat ze zo goed als alle muziek aanbieden.
Alle Muziek toegankelijk voor Iedereen, dat is nogal wat!

Verder geen uitleg over hoe ze dat doen of lange verhalen over features die in de software zitten.

Spotify legt nog wel de focus op een belangrijke pijnstiller: Geen creditcard nodig.  Kennelijk is de belangrijkste reden om niet op die grote groene knop te drukken de angst dat je een creditcard nodig hebt. Met name jonge muziekliefhebbers hebben vaak geen creditcard en oudere muziekliefhebbers gebruiken deze liever niet. Met deze pijnstiller kreet hoopt Spotify je verder de sales funnel door te loodsen.

Een korte maar krachtige waardepropositie.

Jumbo - gratissssss!

Jumbo Waardepropositie

Jumbo heeft een unique selling point gevonden om klanten naar binnen te lokken. Dit zal veel Nederlanders aanspreken”

4e wachtende in de rij? Boodschappen gratis!

Onnodig wachten is nooit prettig en zeker niet in de supermarkt. Jumbo biedt daarom de kortewachttijdgarantie. Ben je de 4e wachtende in de rij bij de kassa dan krijg je je boodschappen gratis!

Het is niet eenvoudig om in supermarktwereld nog unieke waardeproposities te lanceren. Je verkoopt levensmiddelen die iedereen nodig heeft, je legt ze overzichtelijk in een nette winkel maar dat doen ze allemaal al. Opvallen met een kortewachtrijgarantie is geen slecht idee! Veel Nederlanders willen graag een kans maken op gratis boodschappen. Daarnaast toon je met deze garantie aan dat je klantenservice en winkelgenot in een hoog vaandel hebt staan.

Allerhande Box

Allerhande box waardepropositie

Nog een supermarkt propositie waarmee Albert Heijn klanten wint en behoud. Veel consumenten zijn druk met werk en gezin. Als je thuis komt dan kookt men vaak hetzelfde, elke week weer. Vaak kookt men dan ook niet even gezond en lekker. Wanneer je wel gezond en lekker wilt eten dan moet je flink aan de slag. Recepten opzoeken, ingrediënten bij elkaar zoeken en met een beetje pech sta je dan nog 1,5 uur in de keuken.

AH heeft hiervoor de Allerhande Box voor uitgevonden. In 1 zin vatten ze het goed samen:
3x lekker avondeten in een handomdraai

Verder focust AH op 3 voordelen die je als klant zal ervaren:

  • Je eet iedere week vers en gevarieerd
  • Het is kaar in 30 minuten
  • En de rest van de boodschappen bestel je direct mee. Wel bij AH natuurlijk.

Autotrader

autotrader

Autotrader Waardepropositie2

Autotrader focust in deze korte waardepropositie op het gebruikersgemak dat je beleeft op hun platform. "Snel en eenvoudig". Volgens hun dus de leukste “weg” naar het vinden van een nieuwe auto. Een leuke woordspeling. Echt uniek is deze waardepropositie niet want is het bij de concurrenten dan zo langzaam en moeilijk om een auto te zoeken?

Wellicht zit de essentie in de onderste zin dat Autotrader het “beste” aanbod van Nederland hebben. Het is moeilijk te controleren of dat waar is, maar als het zo is dan een goede reden om bij autotrader te zoeken naar een mooie auto. Maar geloof jij het?

Domino’s Pizza - een unieke service propositie

Dominos Waardepropositie

Het valt niet mee om iets unieks te leveren als je standaard producten als pizza verkoopt. Domino’s lost dit op door een unieke service propositie aan te bieden. Wordt de pizza niet binnen 30 minuten bezorgd, dan krijg je de pizza gratis!

Coolblue - kleine wasjes, grote wasjes

Hoe verkoop je een wasmachine moet Coolblue gedacht hebben. De vele merken en soorten wasmachines doen uiteindelijk allemaal hetzelfde, kleding schoonwassen. Dan zijn er ook nog vele (online) retailers die dezelfde merken en soorten wasmachines verkopen. Hoe win je dan toch een klant met jouw waardepropositie?

Het gaat niet altijd alleen om voordeel behalen in de waardepropositie. Dat je was heel schoon wordt en je weer in een frisse outfit de deur uit kunt is hier niet de manier hoe je klanten overtuigt te kopen. Coolblue kiest om extra aandacht te geven aan de kleine service gerichte diensten die ze erbij leveren.

Verplaats je eens in de positie van de klant!

Wat ervaart deze bij een aanschaf van een wasmachine? Wat zijn de pijnpunten of zorgen waar de klant mee zit?

  • Hoe krijg ik die wasmachine in hemelsnaam op zolder?
  • Wat een rotzooi geeft al dat piepschuim en karton.
  • En wat moet ik met dat oude/kapotte apparaat op zolder? Naar beneden tillen, in de auto laden en helemaal naar de stort rijden.. zucht…

Coolblue lost deze pijnpunten direct op met pijnstillers en laat dat ook duidelijk op de verkooppagina zien:

Coolblue wasmachine waardepropositie

Zilveren Kruis - basis behoeften

Zilveren kruis omschrijft zichzelf als partij die je helpt bij het regelen van zorg, betalen van zorg en gezond te leven. Ze staat haar klanten altijd bij met raad en daad. Dit doen ze door te helpen bij het vinden en regelen van de zorg, die het best passend is voor de klant. En door te ondersteunen bij een zo vitaal mogelijk leven. Dit is de algemene en wat saaie waardepropositie van Zilveren Kruis.

Het wordt interessanter op de pagina’s gericht op de oudere medemens.

zilverenkruis waardepropositie

Hier zien we een heldere focus op wat belangrijk is voor deze doelgroep, zeker als je gezondheid het steeds vaker laat afweten:

  • Prettiger ouder worden
  • Zonder zorgen thuis
  • Zo lang mogelijk thuis wonen
  • Af en toe een helpende hand

Deze elementen raken de meest essentiële behoeften van mens. Veiligheid en zekerheid, maar wel in je eigen vertrouwde huis met behoud van zoveel mogelijk zelfstandigheid.

Sensodyne - pijn wegnemen bij de klant

Probeer in een schap met 10 merken tandpasta nog maar eens op te vallen. Elk tandpasta merk probeert zijn eigen doelgroep te vinden. Een van de meest onderscheidende merken is toch wel Sensodyne met een specifieke doelgroep en bijpassende waardepropositie:

Voor mensen die pijn hebben wanneer ze iets kouds of warms eten
hebben wij Sensodyne tandpasta ontwikkeld
Sensodyne helpt gevoelige tanden snel te verlichten en langdurig te beschermen.
Blijf niet langer rondlopen met gevoelige en pijnlijke tanden!

Deze boodschap ondersteunen ze graag met bewijs als een onderzoek van Nielsen over tandpasta omzet in 2017 waar zij als nr1 uit de bus kwamen en termen als “klinisch bewezen verlichting in slecht 60 seconden”

Sensodyne waardepropositie

Sensodyne waardepropositie bewijsSensodyne waardepropositie

Een goede waardepropositie is een propositie die verkoopt!

Deze voorbeelden van waardeproposities laten zien hoe organisaties op verschillende manieren klanten proberen te overtuigen. De meeste focussen op de voordelen die de klant zal ondervinden. Anderen op pijnstillende features bij het verkoopproces, bijvoorbeeld Coolblue. Soms is alleen een unique selling point voldoende zoals bij Domino’s Pizza.

Hoe je de waardepropositie ook ontwerpt of formuleert, de waardepropositie is goed genoeg als je klanten ermee overtuigt om te kopen!

Wil je zelf een waardepropositie maken?

Dat kan op verschillende manieren. Het eenvoudigste is om gebruik te maken van de Waarde Propositie Generator. Hiermee kan je in korte tijd een waarde propositie ontwikkelen die aansluit bij jouw doelgroep. Ideaal als je snel teksten wilt maken om klanten te overtuigen. Heb je meer tijd over en wil je echt alles weten van waardepropositie ontwerp lees dan Waarde Propositie Ontwerp van Alexander Osterwalder. Dit boek behandelt ook hoe je alignment binnen elk onderdeel van je organisatie kan krijgen terwijl je continue verbeteringen aanbrengt aan proposities.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *