Geplaatst op Geef een reactie

Duurzame waardeproposities duren het langst!

Gratis zonnepanelen?

Niet zo lang geleden stond een verkoper van zonnepanelen aan mijn deur. De verkoper beloofde zonnepanelen te plaatsen op mijn dak zonder investering vooraf van mijn kant. De kosten zouden gedurende 5 jaar betaald worden door de besparing op de energierekening en door subsidie van de gemeente. Mijn kosten voor energie blijven gelijk en na 5 jaar als de duurzame zonnepanelen zijn afbetaald geniet je van de lagere energiekosten. Een duurzamer huis zonder investering vooraf. Een goed voorbeeld van een waardepropositie die zowel waarde toevoegt voor klant als voor de verkoper.

Duurzaamheid is hot

Jarenlang lag de focus van ons economisch systeem op het najagen van meer productiviteit en groei. Deze groei was lang niet altijd duurzaam en daar zien we tegenwoordig de gevolgen van. Maar tijden zijn veranderd. Steeds meer organisaties zetten tegenwoordig publiekelijk in op duurzame waarde creatie. Duurzaamheid is populair en maakt steeds vaker expliciet onderdeel uit van de bedrijfsstrategie. Bijdragen aan een betere wereld met duurzame waarde creatie voor klanten.

Overtuigen met duurzaamheid

Hoewel consumenten en het bedrijfsleven duurzaamheid steeds beter waarderen, is er vaak veel meer nodig om ze van hun spreekwoordelijke luie stoel af te krijgen. Men kiest toch vaak voor gemakkelijk, goedkoop en ongecompliceerd. Een klimaatneutraal product klinkt goed maar als er meer betaald moet worden dan haken velen snel af. Je moet van goede huizen komen om de meerprijs voor duurzaamheid door de klant te laten betalen. Soms lukt dat wel maar eenvoudig is het niet. De taak is aan de duurzame ondernemers om duurzame waardeproposities te maken die klanten overtuigt te kopen ondanks alle niet-duurzame alternatieven.

Duurzame waardeproposities

Een duurzame waardepropositie toont de voordelen voor de klant van duurzaamheid. Denk aan een langere levensduur van een product of eenvoudig te vervangen onderdelen. Daar ziet de consument snel de voordelen van in. Soms lijken deze duurzaamheidsfactoren echter recht tegenover de commerciële belangen te staan. Want je wilt je product toch zo vaak mogelijk verkopen? Je hebt vast weleens de geruchten gehoord over producenten die hun producten moedwillig kapot laten gaan om herhaalaankopen te stimuleren.

De balans vinden tussen commercieel denken en het maximaliseren van een positieve impact is niet altijd eenvoudig. De beste waardproposities en businessmodellen gebruiken duurzaamheid om de waarde voor zowel de klant als producent te vergroten. Duurzaamheid die kostenreductie in bijvoorbeeld het productieproces realiseert en tegelijkertijd de prijs voor klant verlaagt is simpelweg het makkelijkst te verkopen. Een win-winsituatie creëren voor klant en verkoper met duurzaamheid, dat is de basis voor de beste duurzame waardeproposities.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *